måndag 14 december 2009

JULBAK.


Nu är dagens julbak klar. 5 sorter blev det. Drömmar, möra möss, pepparkaksgrottor, rullrån och minttoppar. Är ni sugen på recepten? Här kommer dom.....

Drömmar ca 100 st    150 grader
150 g margarin, 4 ½ dl strösocker, 1 ½ dl olja,  1-2 msk vaniljsocker, 1 tsk hjorthonssalt, 5 dl vetemjöl.

Rör rumsvarmt margarin och socker poröst. Tillsätt oljan. Blanda de torra ingr. och rör ner de i smeten. Forma till kulor och lägg dem glest på plåten. Grädda mitt i ugnen ca 20 min.

Möra möss  ca 35 st     175 grader
250 g smör, 3 dl socker, 2 tsk vaniljsocker, 5 dl vetemjöl

Bryn smöret gyllenbrunt. Blanda i socker och vaniljsocker.. Tillsätt mjöl och arbeta ihop. Forma kakorna genom att pressa ihop degen i en dessertsked. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen 15 min.

Pepparkaksgrottor ca 50 st    200 grader

1 ½ dl strösocker, 1 ½ tsk bakpulver, 4 ½ dl vetemjöl(270 g), 2 msk maizena, 2 msk pepparkakskryddor, 250 g smör i bitar, lingonsylt

Lägg alla torra ingredienser i matberedare. Blanda. Tillsätt smöret i bitar och kör ihop till en deg. Rulla till kulor och sätt i små formar. Gör en fördjupning mitt i kakan och klicka i lite lingonsylt. Grädda mitt i ugnen 12 min.

Rullrån ca 40 st

1 kkp grädde, 1 kkp socker, 1 kkp smält margarin, 2 kkp vetemjöl, 1 kkp vatten, 1 msk vaniljsocker

Alla ingredienser blandas. Margarinet sist. Smöra rånjärnet och ha plattan på medelstark värme. Det gäller att rulla ihop rånen medans de är varma.

Minttoppar ca 60 st    175 grader

1 dl florsocker, 200 g smör, 1 dl potatismjöl, 4 dl vetemjöl. Garnering :  100 g mörk blockchoklad, 3-4 droppar pepparmyntolja.

Blanda socker, matfett och mjölsorterna. Rulla till små bollar och lägg på plåt. Gör en liten fördjupning i mitten på kakan. Grädda mitt i ugnen 10 min. Låt kakorna kallna på plåten. Smält chokladen och blanda i pepparmyntsoljan. Fyll fördjupningen i kakan med mintchokladen.

Lycka till med baket!

Kramar // Kikki

                                                     

Inga kommentarer: